FANDOM

KANON

K Á N O N
L E G E N D Á K

A Sithek, úgy is, mint a Sith Rend az Erő-hordozók egy ősi rendje voltak, akik az Erő Sötét Oldalának szentelték életüket. A Sithek számtalan háborút vívtak halálos ellenségük, a Jedi Rend ellen, amelybe egykor maguk is tartoztak, mielőtt elhagyták volna azt. A Sithek csakis a hatalmat hajszolták, olyan érzelmek által vezérelve, mint gyűlölet, harag és kapzsiság.

Ezer évvel Naboo megszállása előtt a Sitheket csaknem teljesen kipusztította egy belviszály, amelynek következtében az utolsó túlélő, a Sith sötét nagyura, Darth Bane megalkotta a kettő szabályát. Ennek értelmében egyszerre csak két Sith létezhetett; egy mester és egy tanítvány. A Galaktikus Köztársaság korában a Jedik voltak az igazság és a béke őrei voltak, míg a Sithek elbujdostak, és titokban bosszút forraltak.

Harminckét évvel a yavini csata előtt Sheev Palpatine, a Naboo szenátora a Galaktikus Szenátus, vagyis a Köztársaság vezetője, főkancellár lett. Palpatine valójában a Sith nagyúr Darth Sidious volt, aki kihasználta a Szenátus kapzsiságát, és így hatalmat szerzett a Köztársaság felett. Köszönhetően a Klónok háborújának, Sidious elérte a Sithek célját: átalakította a Köztársaságot az Első Galaktikus Birodalommá, ezzel uralma alá hajtva az egész galaxist. Annak ellenére, hogy elpusztította a Jedi Rendet, számos Jedi túlélte a hajtóvadászatot, és elrejtőzött.

Darth Sidious uralmának tanítványa, Darth Vader – korábbi nevén Anakin Skywalker vetett véget, végezve mesterével az endori csata alatt YU 4-ben. Vader feláldozta magát, hogy megmentse fiát, Luke Skywalkert – halálában békére lelt, és eggyé vált az Erő Világos Oldalával. Sidious és Vader halálával a Sith Rend végleg eltűnt, ezzel helyreállt az Erő egyensúlya, és beteljesedett az ősi prófécia a Kiválasztottról.

Filozófia

A Sithek olyan érzelmekre helyezték a hangsúlyt, mint a harag és a fájdalom, így nyerve erőt a Sötét Oldalból. A Sith kódex a Jedi kódex éles ellentéte volt, elfogadta a szenvedélyt, és elutasította a békét. A Sith mester és tanítvány közti kapcsolat nem a bizalmon alapult; árgus szemekkel figyelték egymást, hibákat és a gyengeség jeleit keresve. A tanítványnak jogában állt végeznie egy gyengének bizonyult mesterrel, egy mesternek pedig jogában állt megszabadulni bukott tanítványától, és egy erősebbet, méltóbbat fogadnia maga mellé. A Sithek filozófiája szerint ki kellett gyomlálni a gyengéket, hogy csak a legerősebb maradjon meg; csak egy olyan tanítvány vehette át a mester helyét, aki felülmúlta az összes valaha volt Sith nagyurat.

Történelem

A Sith Rend évezredekkel a Klónok háborúja előtt született a Százéves sötétség idején. Alapítója, aki úgy vélte, az Erő valódi hatalmát csak a Sötét Oldalon át lehet megismerni, egykor Jedi lovag volt, azonban tanai miatt társai száműzték maguk közül. Ez a Jedi lovag végül számos követőt gyűjtött maga köré, akik mind hittek az új tanításban, amely a sötét oldalt magasztalta. Ez a szakadás háborúhoz vezetett a Jedik és az újonnan megalakult Sith Rend lovagjai között – a harcosok, akik egykor fivérek és nővérek voltak az Erőben, egymás ellen fordultak. A háború a Sithek vereségével végződött, akik elmenekültek az ismert univerzum határain túlra. Azonban a Jedik tudta nélkül a Sithek letelepedtek Moraband vörös homokkal borított világán, ahol erősödtek, és várták az alkalmat, hogy lecsaphassanak. Ahogyan a Sith Rend egyre hatalmasabb lett, hatalmas templomokat és sírkamrákat emeltek Moraband egy völgyében, amely a Sötét Nagyurak Völgye néven híresült el. A Sithek rabszolgák verítékéből építettek birodalmakat, és sokszor harcba szálltak a Jedikkel a galaxis feletti uralomért. Ezek alatt a háborúk alatt szuperfegyvereket építettek, amelyeket óriási kyber kristályok működtettek.

Hozzávetőleg ötezer évvel a Galaktikus Birodalom felemelkedése előtt a Sithek háborút indítottak a Jedi Rend és a Régi Köztársaság ellen, évekkel azután, hogy a Százéves sötétség idején száműzettettek a Morabandra. A Sithek megtámadták a Köztársaság fővárosbolygóját, a Coruscantot, és egy időre meg is hódították. Ezalatt az idő alatt egy szentélyt építettek a bolygón, amelyet mélyen áthatott a Sötét Oldal ereje. Szintén ekkor építtették fel a rabszolgaságba taszított massassi faj tagjaival a Yavin negyedik holdján a Nagy Templomot. Végül a Jedi lovagok visszafoglalták Coruscantot, és saját templomot építettek a Sith szentély fölé annak érdekében, hogy megfékezzék és elporlasszák az erejét.

Sok éven keresztül a Sithek folytatták birodalmuk határainak szélesítését, számos bolygón emelve templomokat.
Great Scourge of Malachor aftermath
Az egyik ilyen templom a Malachor bolygón épült, a szíve egy olyan szuperfegyver volt, amelyet egy hatalmas kyber kristály hozott működésbe. Amikor a Jedik rájöttek erre, megtámadták a templomot - véres csata vette kezdetét, amely egyik félnek sem hozott győzelmet; a templomot aktiválták, ezzel megölve és kőszobrokká dermesztve mindenkit a Malachoron. A bolygóról évezredek múltán legendák keringtek, valamint tiltott volt a Jedi lovagok számára.

A Sötétség korának évei alatt egy újabb Jedi-Sith háború robbant ki, amelynek során a Sithek ismét elfoglalták Coruscantot és a Jedi Templomot, azonban a háború egyik utolsó ütközetében a Jedi lovagok felszabadították Coruscantot YE 1032-ben. A háború egyik legendás csatája a Takodanán zajlott, amelynek színhelyére a kalóz Maz Kanata kastélyát építette.

A mindig több hatalom utáni vágy végül egymás ellen fordította a Sitheket, és alig egy év alatt a Jedi lovagoknak sikerült legyőzni a belviszályban meggyengült Rendet. Azonban egy Sith, Darth Bane túlélte a mészárlást. Mivel az összes többi Sith Nagyúr halott volt, átalakította a Rendet, lefektetve a szabályt, amely alapján egyszerre csakis két Sith létezhetett, se több, se kevesebb, egy mester és egy tanítvány. A Sithek így elhagyták a feldúlt Morabandot, azonban amikor Darth Bane halálát lelte tanítványa keze által, a Sötét Nagyurak Völgyében lett eltemetve. Az új sith mester folytatta a Darth Bane által lefektetett kettő szabályát.

Baljós árnyak