FANDOM

„... és ez még csak a kezdet volt!”
―Dooku[forrás]

A geonosisi csata a klónok háborújának első, egyben megindító csatája volt a Független Rendszerek Konföderációja és a Galaktikus Köztársaság között. Az ütközetet a parányi aszteroidákból álló gyűrűrendszerrel körülvett peremvidéki Geonosison vívták meg. A bolygót a szeparatisták használták droidhadseregük felépítésére, ám a csatában a droidöntőműhelyek megsemmisültek.

Előzmények

A csata azután robbant ki, hogy a szakadárok foglyul ejtették Obi-Wan Kenobi Jedi mestert és kémkedéssel vádolták meg. Anakin Skywalker és Padmé Amidala megkísérelték kiszabadítani Obi-Want, ám próbálkozásuk kudarcba fulladt: elfogták őket, majd Obi-Wannal egyetemben halálbüntetést róttak ki rájuk. A kivégzéstől később hajszál híján megmenekültek.

Kenobi jelentése után, amely a szeparatista összeesküvésről szólt, a Galaktikus Szenátus Jar Jar Binks képviselő javaslatára Palpatine főkancellárt rendkívüli jogokkal ruházta fel a krízis megoldása érdekében.

A védelem áthatolása

A Jedi Tanács, hogy megmentse Obi-Wan Kenobit és kivizsgálja azt az állítást, miszerint a Független Rendszerek Konföderációja droidokat gyárt a bolygón, egy 212 Jediből álló csapatot küldött a Geonosisra Mace Windu, Ki-Adi-Mundi, Plo Koon, Shaak Ti, Luminara Unduli és Kit Fisto Jedi mesterek vezetésével.

Miután a Jedi vadászok flottája belépett a csillagrendszerbe, tűz alá vette őket a Geonosis bolygó légvédelmi rendszere, számos Jedit megölve. Mace Windu és Luminara Unduli áthatolták a tűzzáporon és megszerezték az irányítást egy TX-130S vadász tank felett. Ezt arra használták, hogy megzavarják a Konföderáció haderejének rádióit, megakadályozzák, hogy erősítést hívjanak, és kikapcsolják a légvédelmi ágyúkat. A megállításukra küldött droidokat a Jedik lelőtték. Az energiacsomópontokat kilőtték, ami azt eredményezte, hogy az ágyúk felrobbantak[1].

Az utolsó ágyú egy támaszponton volt. Mace Windu gyalogosan megközelítette, hogy hatástalanítsa. Áttört a droidok védelmi gyűrűjén és elpusztította az utolsó áramforrásokat a lézerkardjával. Miután kikapcsolták az összes légvédelmi ágyút, a Jedik leszálltak az elfoglalt támaszponton, és köztársasági csapatszállítókon elindultak az aréna felé. Mace és Luminara tankjukkal tisztították meg az utat. Miután elérték az aréna peremét, elpusztítottak 6 alagútszerű katakombát, melyekben harci droidok állomásoztak. A Jedik csendesen behatoltak az arénába [2].

Eközben az Aken Scclamator-osztályú rohamhajó a elérte a Geonosist a határoló aszteroidaövön keresztül. A hadihajót Jedi vadászok kísérték, melyek parancsnoka a Nod Kartháról érkezett Adi Gallia, valamint Siri Tachi volt. Amikor a csoportot droidvadászok támadták meg, a Jedik megvédték az Akent C-9979-es landolóplatformtól és két Kereskedelmi Szövetség rakétafregattól, amelyek a hátuk mögött tűntek fel, geonosisi bolygóvédelmi vadászoktól kísérve. A szeparatista erők közben folyamatosan előre tolták az Akent, amely elérte az aszteroidamező szélét. Ott azonban egy rakétafregattokból álló blokád csapdájába került. A helyzetből a Jedik mentették ki, lelőve néhány fregattot. Az Aken végül elérte a felszínt.

Csata az arénában

Kék nyíl Bővebben lásd: Küldetés a Geonosisra
Jedi circle

Mace Windu és a Jedi túlélők.

Miután behatoltak a Petranaki arénába, azzal a szándékkal, hogy a geonosisiakat mindössze megfélemlítéssel legyőzik, a Jediket harci droidok ezrei támadták meg. A Jedik bátran harcoltak (Dooku gróf szavai szerint) és sok droidot elpusztítottak, ám a többszörös túlerőben levő droidhadsereg felülkerekedett a harcban, miközben még újabb és újabb csapatok érkeztek az arénába. A megmaradt Jediket körülvették és megadásra szólították fel, de a Jedik nem teljesítették a szeparatisták követeléseit. Az utolsó pillanatban a Yoda Jedi mester vezette köztársasági klónhadsereg (amit a Kamino bolygón neveltek fel) kimentette őket[3].

A sivatagi ütközet

Attack of the clones 4

A Független Rendszerek Konföderációja a Galaktikus Köztársaság ellen.

A Jedik megmentése után a droid és klón haderők több részben és több fronton ütköztek meg egymással. A Galaktikus Köztársaság hadserege tizenkét darab Acclamator osztályú rohamnaszádon landoltak a bolygó felszínén, katonákat, járműveket, tüzérségi egységeket és légi támogató eszközöket hozva a klónok segítségére. A szeparatista hadsereg változó erősségű és méretű droidokból és droid járművekből állt. Létfontosságú, hogy a köztársaságiak területi bombázást hajtottak végre a szeparatista vadászgépek támaszpontján, megengedve ezzel azt, hogy a köztársasági vadászgépek uralják a légteret a csata nagy részében.

Bár a droidok túlerőben voltak a klónokkal szemben, helyzetük fel volt fedve a Galaktikus Köztársaság előtt, hála az Alacsony Magasságú Repülő Szállítójárműveknek. A páncélozott AT-TE lépegető, amely a klónokat szolgálta, sokkal erősebb volt mint a szeparatista pókdroidok, de sebezhető volt az IG-227-es sorozatvető pókdroidok rakétáival szemben. A köztársasági légi járműveket főleg arra használták, hogy megtisztítsák az utat az AT-TE lépegetők előtt a pókdroidoktól (viszont ezek a pókdroidok képesek voltak lelőni az LAAT-ket).

A droidokat visszavonulásra kényszerítve, Yoda felismerte azt a tényt, hogy a Szeparatista Csillagflotta nagy része még Geonosis felszínén volt. A könnyű és sebezhető Techno Uniós csillaghajók azonnal elhagyták a bolygót, amint a klónok támadtak, de sokat közülük lelőttek. A Jedi mester kiadta a parancsot a hadsereg tüzérségének, hogy pusztítsanak el minél több Lucrehulk-osztályú maghajót, miközben a Köztársasági Csillagflotta az űrben pusztította az űrhajókat. Igaz, hogy a Galaktikus Köztársaság sikeres volt a felszíni harcokban, ám nem tudta megakadályozni azt, hogy a szeparatista vezetők elmeneküljenek, és hogy a háború ki ne robbanjon.

Echuu Shen-Jon és egy Plo Koont is beleszámító Jedi egység több maghajót és Techno Uniós szállítót is elpusztított, és elkezdték követni Dooku grófot. Elkapniuk nem sikerült őt, mivel Sev'Rance Tann, aki megölte Echuu tanítványát, Stam Reathet, feltartóztatta őket. Sev'Rance megszökött, és a Jedik elvesztették Dooku nyomait[4].

Egy klón kommandós egység, a Delta Osztag, megölte Sun Facot, a geonosisi származású konföderációs tábornokot, miközben megpróbálta elhagyni a bolygót saját vadászgépén. Később, a Delta Squad elpusztított egy földalatti droidgyárat és a Kereskedelmi Szövetség egyik maghajóját, valamint megszerezték a Szeparatista Csillagflotta menekülési koordinátáit, segítve ezzel a klónkatonákat elpusztítani azt[5].

Párbaj a Sith nagyúrral

Dooku vs yoda

Dooku Yoda ellen.

A csata közepén Dooku gróf megpróbált eljutni a hangárba, ahol hajója állomásozott. A űrhajóról, amin Obi-Wan Kenobi, Anakin Skywalker és Padmé Amidala tartózkodott, észrevették Dookut, és elkezdték követni. Dooku az őt védelmező két csillagvadásznak támadási utasítást adott, ami ahhoz vezetett, hogy a hajó megrázkódott, és Amidala valamint egy klónkatona kiesett belőle. Miután megérkeztek a hangárba, Anakin és Obi-Wan fénykardpárbajba bonyolódott a gróffal, melyben Dooku felfedte Sith kilétét. A sötét nagyúr legyőzte a két Jedit, és kivégzésüket csak Yoda állította meg. Mace Windu is megpróbált eljutni a hangárba a földi bejáraton keresztül, de a gróf három sötét Jedi tanítványa feltartóztatta. Windu legyőzte mindhármukat a TX-130S vadász tankjával.

Yoda és Dooku párbaja ahhoz vezetett, hogy a gróf elmenekült űrhajóján mielőtt Amidala erősítést hozott volna a Jedinek. A geonosisi csata véget ért, ám egy brutális háború, a Klónok háborúja elkezdődött.

Utóhatás

Dooku gróf a galaktikus fővárosba, Coruscantba repült, hogy találkozzon mesterével, aki a város elhagyatott külső részében, a Jedi Templomtól nem messze telepedett le. Darth Sidioussal való találkozása közben a sötét lord új megbízatást kapott, immár Darth Tyranusként, hogy repüljön a Raxus Prime bolygóra, és készítsen elő egy másik csatát a Galaktikus Köztársaság ellen. Mialatt mozgósították a Köztársaság Nagy Hadseregét, elkezdődött a Klón Háborúk.

A szeparatisták vereségének fő oka az, hogy a köztársasági támadás váratlanul érte őket, ami a nagy számbeli fölényükből adódó előnyöket jelentősen csökkentette. A másik ok az, hogy a szeparatisták briliáns vezetői, Grievous tábornok és Sev'rance Tann, ugyan jelen voltak a csatában, de seregeket nem irányítottak, és mindvégig a háttérben maradtak. Grievous ismeretlen maradt a köztársaságiak előtt, bár sok Jedit megölt[6], míg Sev'rance Tann megszökött a bolygóról megölve Stam Reathet, Echhu Shen-Jon tanítványát.

Hónapokkal a csata után Mace Windu megbánta, hogy mikor lehetősége volt, nem sújtott le Dooku grófra, és megölte Jango Fettet gondolkodás nélkül[7].

Színfalak mögött

  • A jelenetet, amiben Plo Koon és Ki-Adi-Mundi megtámadnak egy droid csillaghajót, eredetileg szerepelt volna a filmben, de végül kihagyták[8].

Jegyzetek

  1. Star Wars: A klónok háborúja.
  2. Star Wars: A klónok háborúja.
  3. Csillagok háborúja II: A klónok támadása.
  4. Star Wars: Galactic Battlegrounds.
  5. Star Wars: Republic Commando.
  6. The Story of General Grievous.
  7. Shatterpoint (regény).
  8. Starwars.com.