Fandom

Galaktikus közös nyelv

2 798pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap0 Share
Aurebesh-GMSR.png

Az aurebesh-ábécé.

A galaktikus közös nyelv, másképpen galaktikus közös, vagy egyszerűen csak közös a Galaxis legelterjedtebb kommunikációs formája volt.

Kialakulás

A régi galaktikus közös az első kereskedők és űrutazók szlengje, zsargonja volt, mely a korai emberi, durese, illetve bothese nyelvek keveredéséből alakult ki. A széleskörű használatnak köszönhetően hamar elterjedt a távolabbi világokon is az utazók közvetítésével. Később a dromnyr nagy hatással volt az immáron végleges formáját elérő közösnek.

A Galaktikus Birodalom ideje alatt birodalmi közös néven ismertté vált egy verziója, melyet aztán a Lázadók Szövetsége, a Szabad Bolygók Szövetsége, az Új Köztársaság, a Birodalmi maradék, a Szabad Szövetségek Galaktikus Föderációja, valamint a Fel-, Sith- és a Igaz Birodalom is átvett.

Használat

Ahogy a közös a kereskedők révén egyre több fajhoz jutaott el, az elterjedése is egyre szélesebb körű lett. A lények többsége anyanyelvén, illetve a regionális nyelvekn kívül általában elsajátította még a közöst is. Néhány faj viszont, mint például a polis massaiak, a ssi-ruukok, a vukik, vagy számos rovarszerű faj nem rendelkezett a közös beszéléséhez szükséges hangképző szervvel. A gamorreaiak szintén ebbe a csoportba tartoztak, habár például Kugg kormányzó valamilyen mértékben tudta használni a közöst. A legtöbb esetben viszont, ha az illető beszélni nem is tudta nyelvet, de legalább valamennyire megértette azt.

Az ewokok által használt towani egy rejtélyes és le nem írt dialektus volt, mely bár nagyon hasonlított a közöshöz, az immáron másodszor ideérkező Leia Organa, majd Han Solo és Luke Skywalker nem értették a beszédüket.

A fő galaktikus egy olyan dialektus volt, mely valószínűleg újonnan kitalált szavakat is magában foglalt, s melyet gyakran használtak vallási berkekben.

A galaktikus közös nyelv írása az aurebesh.

Ismert akcentusok és dialektusok

A Galaxis számos faja és kultúrája alakított ki saját akcentusokat, diakeltusokat.

Érdekességként, A vuki Ralrracheen egyfajta beszédhibával rendelkezett. Hangképző szerveinek köszönhetően a nem-vukik számára sokkal érthetőbben tudott kommunikálni, és emellett a közös nyelvet is tudta használni valamilyen mértékben, épúgy, mint a shyriiwookot.

A közöst beszélő rodiaiak viszont selypítettek.Avaro Sookcoolnak és Teeloonak például problémái voltak az "r", "l" és "s" hangok kiejtésével.

A színfalak mögött

A közös és az angol

Dialektusok

Szavak és kifejezések

Megjegyzések

Megjelenések

Ahol a közös határozottan megjelenik:

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki