FANDOM

KANON

K Á N O N
L E G E N D Á K
„A galaxis békéjének és biztonságának megszilárdítása érdekében uniónkat új alapokra helyezzük. Neve mától: első Galaktikus Birodalom! A rend és a biztonság birodalma.”
Palpatine[forrás]

A Galaktikus Birodalom – úgy is, mint az Első Galaktikus Birodalom, illetve az Új Rend, néha egyszerűen csak Rend vagy a Régi Birodalom – egy autokrata állam volt, amely a Sith sötét Nagyura, Darth Sidious uralma alatt állt, aki YE 19-ben galaktikus császárrá kiáltotta ki magát. Az új rend visszaállította a Sith Birodalmat, felváltva a több mint ezer évig fennálló, a Klónok háborúja végén megszűnő demokratikus Galaktikus Köztársaságot. A galaxis szívében található Coruscant, az óriási bolygóváros továbbra is főváros maradt. Kezdetben a Birodalom hasonló volt a Köztársasághoz; az uralkodó kelletlenül megtűrte a Galaktikus Szenátus utódját, a Birodalmi Szenátust, azonban YE 0-ban, kicsivel az egy egész bolygó elpusztítására képes Halálcsillag építésének befejezése után,  feloszlatta a Szenátust. Ennek eredményeként a szenátorok hatalma átszállt a Moffokra, azokra a szektorkormányzókra, akik a Birodalom nevében uralkodtak. A Birodalom kora csupán két évtizedig tartott, ellentétben a Galaktikus Köztársaság évezredével. A korrupciótól és bürokráciától mérgezett Köztársaság haláltusáját vívta, amikor Sidious a Naboo szenátoraként, Sheev Palpatineként elérte, hogy YE 32-ben főkancellárrá válasszák meg. Hivatali ideje alatt cselszövéssel rávett több ezer köztársasági kormányzással elégedetlen csillagrendszert, hogy szakadjanak el a Köztársaságtól, és alapítsák meg a Független Rendszerek Konföderációját. A válság végül a Klónok háborújának kitöréséhez vezetett YE 22-ben. A főkancellár arra használta fel a Szenátus által ráruházott rendkívüli jogokat, hogy elrendelje a Köztársaság Nagy Hadseregének felállítását. A háború alatt a Köztársaság erősen militarista jellegeket öltött, a Szenátus pedig egyre inkább Palpatine korlátlan befolyása alá került, aki a 66-os parancs kiadása után, amelynek engedelmeskedve klónharcosok Jedi lovagok ezreit árulták el és ölték meg galaxis szerte, teljhatalmat szerzett. Miután elpusztította a Jedi Rendet, Sidious tovább csökkentette a Szenátus hatalmát, míg fejlesztésekre adott utasítást a hadseregben, kiterjesztve hatalmát a galaxisban. A Birodalom hosszú évekig nem talált kihívójára, végül különálló lázadó sejtek összefogva létrehozták a Szövetség a Köztársaság Helyreállításáért nevű szervezetet. A Galaktikus polgárháború a Scarif bolygón, Halálcsillag terveinek ellopásával, és YE 0-ban a yavini csatával kezdődött. A Birodalom megkettőzte erőfeszítéseit, hogy a Lázadás fölé kerekedjen, fontos győzelmet aratva YE 3-ban a Hoth bolygón, azonban végül döntő vereséget szenvedett egy év múlva az endori csatában, amelyben Palpatine császárral végzett saját tanítványa, Darth Vader – korábbi nevén Anakin Skywalker – majd hamarosan maga is életét vesztette. A Sithek bukása után a Birodalom számos különálló frakcióvá forgácsolódott szét, amelyek élén admirálisok, Moffok és generálisok álltak, és amelyek nem fogadták el Mas Amedda Nagyvezír hatalmát, aki megbízott császárként uralkodott. Ennek eredményeként a Birodalom katonai hatalomba süllyedt, Rae Sloane főadmirális és Gallius Rax admirális vezetésével. Rax végül megszerezte az uralmat a Birodalmi flotta legnagyobb része fölött, amelynek segítségével kinevezte magát Birodalmi tanácsosnak. Rax tanácsos uralma alatt a Birodalom megvívta utolsó csatáját a jakkui csatában, amelynek végén az Új Köztársaság elsöprő győzelmet aratott YU 5-ben. Habár a Birodalom maradványai továbbra is ellenálltak, az Első Galaktikus Birodalom hivatalosan kapitulált a Galaktikus egyesség aláírásával, a béke egyezménnyel, amely véget vetett a Galaktikus polgárháborúnak.

Története

Eredete

A galaxist legalább ezer évig a demokratikus Galaktikus Köztársaság uralta, amelyet a szenátorok által megválasztott főkancellár vezetett. Fennállásának utolsó évtizedeiben azonban a Galaktikus Szenátust megmételyezte a korrupció és a bürokrácia, teljesen megbénítva azt. Darth Sidious, a Sith sötét Nagyura, akit a galaxis Sheev Palpatineként, Naboo szenátoraként ismert, tizenhárom évvel a Köztársaság bukása előtt megszervezte saját szülőbolygója megszállását, amelyet a kapzsi Kereskedelmi Szövetség droidhadserege vitt véghez. Terve az volt, hogy bizonyítsa a Szenátusnak Finis Valorum főkancellár alkalmatlanságát. Sidious meggyőzte N
Starwars2-movie-screencaps.com-11124

Sheev Palpatine elfogadja a rendkívüli jogokat

aboo uralkodóját, Padmé Amidala királynőt, hogy terjesszen be bizalmatlansági indítványt Valorum ellen - az indítványt elfogadták, és a szenátorok hamarosan főkancellárrá választották Palpatinet, aki az utolsó volt, aki betöltötte e nemes hivatalt. Egy évtizeddel később Sidious cselszövéssel elérte, hogy a galaxis totális háborúba sodródjon: amikor Sifo-Dyas Jedi mester titokban egy klónhadsereget rendelt meg a Köztársaság számára, Sidious megbízta tanítványát, Darth Tyranust, hogy szítson feszültséget a Köztársaságban, amely végül a Klónok háborújának kitöréséhez vezetett a Galaktikus Köztársaság és az azt elhagyni kívánó Független Rendszerek Konföderációja között. A háború kitörésekor Sidious "erős ellenérzésekkel" elfogadta a főkancellárra válságos időkben ruházandó rendkívüli jogokat.

Az Új Rend hajnala