Fandom

Galaktikus Birodalom

2 799pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap0 Share

„A mi Birodalmunkban a többség uralkodik majd! Egy új Birodalom, új Alkotmánnyal! A törvények és nem a politikusok Birodalma! Olyan Birodalom, amely az igazságos társadalom megóvásának híve. A biztonságos és biztos társadalomnak! Olyan Birodalom vagyunk, amely tízezer évig fennmarad!”
Palpatine[forrás]

A Galaktikus Birodalom, egyéb ismert nevén az Új Rend, a régi Galaktikus Birodalom, az első Galaktikus Birodalom, Palpatine Új Rendje vagy csak a Birodalom, galaktikus kormányzat volt, amit Palpatine főkancellár alapított a Galaktikus Köztársaság helyettesítésére YE 19-ben. Az új rendszer megalapításával kezdetét vette a Sith-ek uralma a galaxisban.

A csaknem huszonöt ezer évig fennálló Köztársaság politikai cselszövés és a Klónháború pusztítása után bomlott fel. Miután Grievous tábornokot az utapaui csatában legyőzték és a Független Rendszerek Konföderációjának vezetőit Darth Vader a Mustafaron megölte, Palpatine üldözni kezdte a Jedi rendet, önmagát a galaxis császárának kiáltotta ki és a Galaktikus Köztársaságot Galaktikus Birodalommá alakította át.

Története

Eredete

A Galaktikus Birodalom elsőként Palpatine nabooi szenátor nagyravágyó terveiben jelent meg, akinek titkos énje Darth Sidious Sith nagyúr volt. A Kereskedelmi Szövetséget bábként használva blokád alá vettette a Naboo bolygót, és Padmé Amidala királynőt használva bizalmatlansági indítványt nyújtott be Finis Valorum főkancellár ellen. A Galaktikus Szenátus Palpatinet választotta meg Valorum utódjául. Amikor tanítványát, Darth Mault, Obi-Wan Kenobi megölte a Naboon, Sidious Dooku gróf korábbi Jedi lovagot fogadta új tanítványának. Dooku gróf a Kereskedelmi Szövetség és más kereskedelmi szervezetek vezetőivel létrehozta a Független Rendszerek Konföderációját. Ez a csoport, amelyet szeparatistáknak is hívtak, háborút provokált ki a Galaktikus Köztársasággal. A háború a Köztársaság klónkatonái után a Klónháború nevet kapta.

Palpatine eredményes és hatékony vezető volt, aki hamar végett vetett a korrupciónak a Szenátusban. Hatalma a Klónháború alatt nőttön nőtt, mivel a Szenátus újabb és újabb különleges jogokkal ruházta fel hogy véget vessen a háborúnak. Ennek köszönhetően a Szenátus a főkancellárral szemben háttérbe szorult, és Palpatine a testület jóváhagyása nélkül is tudott törvényeket hozni. Anakin Skywalker felfedezte Palpatine titkos énjét, egy kisebb Jedi csoport Mace Windu vezetésével megkísérelte letartóztatni a kancellárt. Rövid párbaj után Palpatine legyőzöttnek tűnt, és könyörgött Windu mesternek az életéért. Skywalker segített a kancellárnak Mace Windu megölésében, és a Sith nagyúr új tanítványa lett Darth Vader néven. Palpatine minden Jedit a Köztársaság ellenségének nyilvánított ki. A galaxisban harcoló több ezer Jedit az oldalukon harcoló klónok ölték meg, követve a kancellár 66-os parancsát. Darth Vader a Mustafar bolygón kivégezte a szeparatisták vezetőit, és véget vetett a Klónháborúnak. Hogy hatalmát bebiztosítsa, Palpatine a Jedik állítólagos árulását az Új Rend, a Galaktikus Birodalom kihirdetésére használta, és magát az új kormányzat császárává kiáltotta ki YE 19-ben.

Felépítése

A Birodalom abszolút uralkodója Palpatine császár volt, aki Darth Vader segítségével uralkodott. A Galaktikus Szenátus még létezett évekkel a Birodalom megalakulása után is, de nem volt semmi hatalma és végül Palpatine fel is oszlatta. Az uralkodó után az igazi hatalmat a Moffok gyakorolták (lásd Wilhuff Tarkin) és a körzeti kormányzók.

A Birodalom sokkal decentralizáltabb volt, mint az elődje, a Galaktikus Köztársaság. Nagy hatalom koncentrálódott a Moffok kezében, éles ellentétben a Régi Köztársaság bürokratikus struktúrájával, ahol még a legkisebb incidenst is a Szenátus elé kellett vinni.

Ezt a hatalmat a terrorral biztosították. A terror egyik eszköze a Birodalmi hadsereg volt, amelyhez tartoztak a Birodalmi rohamosztagok is és nagyszámú hadi járművek, mint a csillagrombolók és az AT-AT járművek (lásd még: Birodalmi flotta).

A Birodalom elleni lázadás

A legbefolyásosabb szenátorok közül hárman, Bail Organa az Alderaanról, Garm Bel Iblis a Koréliáról és Mon Mothma a Chandrillaról titokban aláírták a koréliai egyezményt, amellyel megalkították a Lázadó Szövetséget, hogy visszaállítsák a Köztársaságot. Ez arra indította a császárt, hogy bevezesse a terrort. Röviddel a yavini csata előtt bevezették a rendkívüli állapotot és feloszlatták a Szenátust. Ezzel az intézményt, amely a Köztársaság erényeit jelképezte, eltörölték.

Ugyanakkor felépítették a Halálcsillagot, egy hold nagyságú űrállomást, amelynek elegendő tűzereje volt, hogy egy bolygót egyetlen lövéssel megsemmisítsen. Ezt az Egy új remény filmben lehet látni, amikor az Alderaan bolygót megsemmisítik. Mivel nem sok bolygórendszer engedhette meg magának egy védőpajzs felépítését, gyakorlatilag senki sem tudott a Halálcsillag ellen védekezni.

A Lázadó Szövetségnek végül sikerült jelentős győzelmet aratnia, amikor Palpatine és Darth Vader elesett, ugyancsak akkor sikerült elpusztítani a második Halálcsillagot az endori csatában, amelyet A jedi visszatér részben láthatunk.

Az Endor utáni Birodalom

A Birodalom túl nagy volt, hogy egy csapással meg lehetett volna semmisíteni, a következő évtizedekben a lázadók, immár felvéve az Új Köztársaság nevet, tovább harcoltak, hogy a galaxist felszabadítsák a volt Birodalmiak alól.

A Yuuzhan Vong invázió alatt a Birodalom maradéka kénytelen volt szövetséget kössön az Új Köztársasággal, és továbbra is fontos szerepet fog betölteni a galaxis ügyeiben.

Hadsereg

Birodalmi rohamosztagos.jpg

A Birodalmi Hadsereg gyalogságának alapja: a rohamosztagos.

Kék nyíl.png Bővebben lásd: Birodalmi Hadsereg

A Galaktikus Birodalom katonai ága a Birodalmi Hadsereg volt. Különféle katonai műveleteket hajtott végre Galaxis-szerte, de fő feladata a rend fenntartása volt. A Birodalom az egyes rendszereket a katonasága segítségével félemlítette meg, így azok nem mertek elszakadni. Fennállása során a coruscanti kormányzat és az űrflotta vezetősége között sok konfliktus robbant ki, de ahogy a Birodalmi Biztonsági Iroda közbenjárásával egyre több hivatalnok lett a Hadsereg tagja, az ellentétek elcsitultak.

A Birodalmi Hadsereg magva kezdetben a klónok háborúját túlélő klónkatonák voltak, de pár évvel később legtöbbjük már sorozott ember volt. A klónok lecserélésével a Hadsereg rengeteg időt és pénzt spórolt meg. Az újoncok többségét Caridán képezték ki a Birodalom legszigorúbb feltételei mellett.

Thrawn admirális vezetése alatt rövid ideig ismét klónrohamosztagosok alkották a Birodalmi Hadsereg gerincét.

„A galaxis békéjének és biztonságának megszilárdítása érdekében uniónkat új alapokra helyezzük. Neve mától: első Galaktikus Birodalom! A rend és a biztonság birodalma.”
Palpatine[forrás]

A Galaktikus Birodalom, másnéven új rend, első Galaktikus Birodalom, vagy egyszerűen Birodalom, a klónok háborúja végén a Galaktikus Köztársaságot felváltó kormányzat. Központi alakja és uralkodója Darth Sidious, a Sith sötét nagyura volt, akit a galaxis Palpatine császár néven ismert. Az uralkodó alatt csaknem két évtizedig működött a Birodalmi Szenátus, mint törvényhozás, ám azt a császár nem sokkal a yavini csata előtt feloszlatta. A Birodalom uralkodása alatt számtalan csillagrendszert hódított meg és igázott le, a rohamosan növekvő birodalmi hadsereg és űrflotta pedig gyorsan és kíméletlenül elnyomott minden ellenzéket. A Birodalom csaknem teljesen kiírtotta a Jediket is: ennek jelképeként például a coruscanti Jedi-templomot a császár palotájává építették át.

Tizenkilenc évnyi csekély ellenállást követően a Birodalom akkor szenvedte el első súlyos veszteségét, amikor a Jedi tisztogatás egyik túlélője felrobbantotta a bolygókat elpusztítani képes Halálcsillagot. Az ezt követő négy évben egy a galaxist felperzselő polgárháború dúlt, amely során a Birodalom megpróbált elfojtani egy egyre csak erősödő lázadást. Miután Palpatine császár és jobbkeze, Darth Vader meghaltak az endori csatában, a Birodalom darabjaira hullott és a helyreállított Köztársaság egyre közelebb jutott a galaktikus mag és Coruscant meghódításához. A csonka Birodalom végül döntő vereséget szenvedett a Jakkun. A csatát követően az Új Köztársaság rákényszerítette a Birodalom maradványait a galaktikus egyezség aláírására, amely hivatalosan is véget vetett a galaxis felett uralmának. A megmaradt birodalmiak a rend titkaival együtt az ismeretlen régiókba húzódtak vissza. Itt, távol a Köztársaság vizslató tekintetétől a Birodalom Első Rend néven született újjá. Harminc évvel az endori csata után a Birodalom nem maradt más mint távoli emlék, amelyet csak régi Birodalom néven emlegettek.

Története

Eredete

Felépítése

A Birodalom elleni lázadás

Hadsereg

Birodalmi rohamosztagos.jpg

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki