FANDOM

      Obiwanjarjar „Azért, mert tudsz beszélni, még nem vagy okos!”

KANON

K Á N O N
L E G E N D Á K

A főkancellár, avagy legfelsőbb kancellár, olykor az állam feje a Galaktikus Szenátus, a Galaktikus Köztársaság kormányzó testületének választott vezetője volt. A kancellár személyét a szenátorok, a galaxis bolygóinak képviselői többségi választással szavazták meg. A Szenátus fejeként a főkancellár irodája a Szenátusi Hivatalban, a Szenátusi Negyedben volt a Coruscanton, a Köztársaság fővárosában.

Sheev Palpatine hivatalba lépése előtt a főkancellárt két négyéves ciklusra választották meg, azonban a Szeparatista válság idején Palpatine elérte, hogy hivatali idejét még négy évvel meghosszabbítsák. A Klónok háborúja alatt a főkancellár rendkívüli jogainak birtokában tovább növelte hatalmát, és a Köztársaság utolsó napjaira gyakorlatilag diktátorrá vált. A hivatalt végül Palpatine – aki valójában egy és azonos volt a Sith nagyúrral, Darth Sidioussal – eltörölte, és császárrá kiáltotta ki magát, megalapítva az Első Galaktikus Birodalmat.

Jogkörei

A Galaktikus Köztársaság főkancellárjának hatalma a Köztársaság fennállásának utolsó éveiben erősen korlátozott volt, és a szenátusi bürokrácia gyakorlatilag cselekvésképtelenné tette az állam vezetőjét. Ugyanakkor a főkancellár előjoga maradt, hogy a kormányzati szerveket irányítsa. Sheev Palpatine, aki a Köztársaság utolsó kancellárja volt, uralma alatt elérte, hogy a Szenátus rendkívüli jogokkal ruházza őt, tekintettel a szakadár csillagrendszerek alapította Független Rendszerek Konföderációjának fenyegetésére. Mint az állam feje, Palpatine az újonnan létrehozott köztársasági hadsereg főparancsnoka is volt. A Klónok háborúja vége felé az InterGalaktikus Bankár Klán a főkancellári hivatal irányítása alá került, ezzel több hatalmat adva a főkancellárnak, mint valaha.

A hivatal története

A főkancellárt a Galaktikus Szenátus választotta meg, mint a megalakuló Galaktikus Köztársaság vezetőjét. A hivatalt először a Valorum-ház egyik tagja töltötte be YE 1032-ben. A Birodalom felemelkedése előtt Chasen Pijan főkacellár letelepítette a B’ankora faj tagjait a Coruscanton. Pijant Kalpana kancellár követte, akit támogatói, Finis Valorum és Sheev Palpatine a főkancellári székben.

Finis Valorum főkancellársága

Starwars1-movie-screencaps.com-10413
Valorum főkancellár idejére a Szenátust teljesen megbénította a korrupció és a bürokrácia. Habár Valorum jószándékához nem fért kétség, a Köztársaság szemében azon hivatalnokok egyike volt, akik képtelenek voltak úrrá lenni a válságon. Naboo megszállása idején, YE 32-ben biztosította a Naboo uralkodóját, Padmé Amidala királynőt a támogatásáról, és ígéretet tett arra, hogy mindent elkövet annak érdekében, hogy a Kereskedelmi Szövetség seregei elhagyják a bolygót. Azonban Amidala királynő a Palpatine - aki akkoriban Naboo szenátora volt - sugalmazására bizalmatlansági indítványt terjesztett be a főkancellár személye ellen. Amikor Valorumot eltávolították a hivatalából, a nabooi Palpatine az alderaani Bail Antilles és a malastarei Ainlee Teem versengett a pozícióért. Palpatine kihasználva, hogy a közvélemény a Naboo népe mellett állt, hamarosan a Galaktikus Köztársaság utolsó főkancellárjává vált.

Sheev Palpatine főkancellársága

Starwars2-movie-screencaps.com-368
Az elkövetkező évtizedben Palpatine főkancellár kitöltötte a megszabott kétszer négyéves ciklust. Azonban amikor a Köztársaságból kiválni szándékozó szakadárok és a Köztársaság közti feszültség egy galaktikus háború kitörésével fenyegettek, a Szenátus megváltoztatta a Galaktikus Alkotmányt, így a módosítás értelében Palpatine továbbra is főkancellár maradhatott. Azonban Palpatine, aki valójában Darth Sidious, a Sith sötét nagyura volt, azt tervezte, hogy a Köztársaságot saját birodalmává alakítja át. A Klónok háborúja előtt YE 22-ben a Szenátus elfogadta Jar Jar Binks képviselő javaslatát arról, hogy ruházzák fel Palpatinet rendkívüli jogokkal, amely hatalmat adott a főkancellárnak, hogy felállítsa a Nagy Köztársasági Hadsereget a Független Rendszerek Konföderációjának droidhadserege ellen.

A szakadárokkal folytatott háború alatt a főkancellár jogköre jelentősen kibővült, a háborús időkben a hivatalt betöltő személyre ruházható jogoknak köszönhetően. A Szenátus hatalmát egyre inkább korlátozták, végül Palpatine teljhatalmat szerzett a Köztársaság felett. YE 19-re a főkancellár irányította a Szenátust és a bíróságot, valamint az InterGalaktikus Bankár Klánt és a Köztársaság fegyveres erőit is. Amikor a Jedi Rend lovagjai fényt derítettek Palpatine valódi kilétére, megkísérelték letartóztatni a Sithet, azonban próbálkozásuk kudarcba fulladt, amikor Anakin Sykwalker, a Kiválasztottnak mondott Jedi lovag elárulta társait, és felvette a Darth Vader nevet. Miután a Jediket az állam ellenségének nyilvánította, Palpatine utolsó rendeletét adta ki főkancellárként: a Galaktikus Köztársaság átalakult a Galaktikus Birodalommá. A főkancellár hivatalát a hatalomban felváltotta a galaktikus császár címe.

Az endori csata után

Annak ellenére, hogy a Galaktikus Köztársaság elbukott, és a főkancellár hivatalát eltörölték, a cím továbbra is használatban maradt a Szövetség a Köztársaság Helyreállításáért nevű, Palpatine uralmának megdöntésére irányuló felkelő mozgalomban. Mon Mothma, a Chandrila szenátora a Szövetség kancellárja volt, és hivatalosan is helyreállította a posztot az Új Köztársaság megalakításakor. Ugyanakkor a főkancellár megbízólevele ugyanúgy biztosította számára a rendkívüli jogokat, amelyeket válság esetén a főkancellárra ruházhattak, Mothma főkancellár eltörölte a hárobú esetén adható jogokat, miután a Galaktikus Szenátus újra felállt a Chandrilán.

Rezidencia

Sheev Palpatine főkancellársága idején egy elegáns lakosztályt tartott fenn a Republica 500 nevet viselő felhőkarcolóban, a Coruscant Szenátusi Negyedében. A mindenkori főkancellár számára a Szenátusi Hivatalban is fenntartottak egy lakosztályt, amelyben az állam feje pihenhetett, valamint egy rejtett folyosónak köszönhetően itt látogathatták tanácsadói is, ha feltűnés nélkül tárgyalni kívánt velük.