Fandom

Csillagok háborúja I: Baljós árnyak

Csillagok háborúja I: Baljós árnyak szócikkből átirányítva

2 800pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap35 Share

KANON.png 1rep.png Ezen szócikk valós, vagy arra utaló tartalommal rendelkezik.

„Minden történet elkezdődik egyszer.”
―A film mottója

A Csillagok háborúja I: Baljós árnyak (eredeti címe: Star Wars Episode I: The Phantom Menace) tudományos-fantasztikus film, amelyet George Lucas írt és rendezett. Az eredeti Csillagok háborúja filmek előzmény trilógiájának első része, a mozikban több mint 20 évvel az utolsó film, a Csillagok háborúja VI: A Jedi visszatér megjelenése után, 1999-ben láthatták a nézők.

Két Jedi lovag érkezik a Naboot körülvevő blokádra, hogy megoldjanak egy kereskedelmi konfliktust. Amint a szituáció felforrósodik, a Jedik a bolygó kiránynőjével, Padmé Amidalával, elhagyják a bolygót és a Galaktikus Köztársaság fővárosa, Coruscant felé veszik az irányt. Útközben, hogy elvégezzék a szükséges javításokat, űrhajójukkal le kell hogy szálljanak a Tatooineon. A bolygón találkoznak Anakin Skywalkerrel, egy fiatal rabszolgafiúval, akiben rendkívül erős az Erő. Amikor mindannyian visszatérnek a Naboora, rá kell döbbenniük, hogy a helyzet súlyosabb, mint hitték: a gonosz Sith-ek, a Jedik ősi ellenségei, visszatértek.

Felvezető szöveg

Nyugtalanság uralkodik a Galaktikus Köztársaságban. A távoli csillagrendszerekbe irányuló kereskedelmi utak megadóztatásának tervét heves viták övezik.
 
A kapzsi Kereskedelmi Szövetség úgy próbálja elérni célját, hogy felfegyverzett csatahajóival blokád alá veszi a parányi Naboo bolygót.
 
Míg a Köztársaság Szenátusában véget nem érő szócsaták zajlanak az aggasztó eseményekről, a Főkancellár titokban útnak indít két Jedi lovagot, a béke és az igazság őrzőit, hogy oldják meg a konfliktust ...

Cselekmény

A film cselekményének időpontja 32 YE. A Naboo bolygó és a Kereskedelmi Szövetség közti vita a bolygó blokádjához vezet. Valorum, a Főkancellár két jedi lovagot (Qui-Gon Jinn és Obi-Wan Kenobi) küld, hogy megoldják tárgyalásokat kezdjenek a szövetség helytartójával, Nute Gunray-jel. A Kereskedelmi Szövetség titkos szövetségben áll Darth Sidious Sith lorddal. Sidious elrendeli a Szövetségnek, hogy foglalják el a Naboo bolygót és öljék meg a jedi lovagokat. A lovagok hajója, a Radiant VII megsemmisül, a két jedi pedig az inváziós flottával kénytelen menekülni.

A jedik megmenekülnek a Szövetség űrhajójáról és a Naboora érkeznek. Itt találkoznak Jar Jar Binks-szel, aki elvezeti őket Otoh Gunga városába, mely a Gunganek rejtekhelye. A Gungan vezér, Boss Nass nem örül, hogy viszontlátja Jar-Jart, hiszen amazt örökös száműzetésre ítélték, ezért visszatérésének következménye kell, hogy legyen: ki fogják végezni. Qui-Gon megmenti Jar-Jart a haláltól, aki cserében segítségükre lesz, hogy Theedbe[1] érjenek. Itt kiszabadítják Amidala királynőt és Sio Bibble kormányzót a Szövetség robot katonáinak kezei közül. Ezután Coruscant felé indulnak, hogy a Szenátustól segítséget kérjenek.

Mielőtt odaérnének, a hajón a blokád áttörésekor keletkezett sérülések miatt kényszerleszállást kell végrehajtaniuk a Tatooine bolygón. Mialatt alkatrészek után járkálnak, találkoznak Anakin Skywalkerrel, egy rabszolga gyermekkel, akit Watto, a toydari ócskás tart fogságban édesanyjával együtt. Anakin különleges képesség birtokában van. Bár még csak 10 éves, rendkívüli képességekkel megáldott pilóta, és gépész; ez utóbbi egy általa épített droid, C-3PO képében is megtestesül. Qui-Gon rájön, hogy vele van az Erő. Shmitől, a fiú édesanyjától megtudja, hogy nem volt apja. Egy vérvizsgálat után rájön, hogy olyan nagy a fiú szervezetében a midi-chlorian koncentráció, ami még Yoda mesterét is meghaladja.

Mivel a szükséges alkatrészekre nincs pénzük[2], Anakint benevezik a Boonta Est Futamra, hogy így gyűjtsék össze a szükséges alkatrészekre valót. Anakin megnyeri a versenyt, és ezzel szabadságát is, hiszen Qui-Gon - mivel potenciális jedi, magával viszi Coruscantra, hogy ott kiképezzék.

A kereskedelmi szövetség nem találja a jediket, így egy kis segítséget kapnak Darth Sidious tanítványának, a sith lovag Darth Maul személyében.

A tanács elé járulva Qui-Gon informálja a mestereket a fiúról, és kéri, hogy képezzék ki őt. A tanács elutasítja Qui-Gon kérését, arra hivatkozva, hogy túl idős, uralja a félelem, és ez a sötét oldal felé vezetheti. Qui-Gon magára vállalná a fiú tanítását, ám a tanács ezt is elutasítja, hiszen a kódex nem engedélyezi, hogy egy mesternek több padawanja[3] legyen.

Mindeközben a királynő a Galaktikus Köztársaság vezetésétől remél gyors segítséget és a bolygóját éhínséggel fenyegető blokád feloldását, de végül ráun a Szenátus cselekvésképtelen bürokráciájára és bizalmatlansági indítványt nyújt be Valorum főkancellár ellen. A kancellár megbukik, az új jelöltek közt pedig ott van Naboo szenátora: Palpatine. A királynő a választást nem várja meg, de bízva a szenátor sikerében visszatér a Naboora, hogy megvédelmezze az invázió ellen. Itt szövetségre lép a bennszülött Gunganokkal.

A nabooi csata során a Gunganok és emberek szövetsége visszavonulásra kényszerül, ám közben Anakin elpusztítja a vezérhajót, így a Kereskedelmi Szövetség vereséget szenved. Sajnos Darth Maul megöli Qui-Gont, aki halála előtt megesketi Obi-Want, hogy jedit nevel a fiúból. Obi-Wan a Jedi Tanács, kételyei ellenére elhatározza, hogy Anakint jediként fogja nevelni.

Szereposztás

Színészek

   * Qui-Gon Jinn .... Liam Neeson
   * Obi-Wan Kenobi .... Ewan McGregor
   * Amidala királynő/Padmé .... Natalie Portman
   * Anakin Skywalker .... Jake Lloyd
   * Palpatine/Darth Sidious .... Ian McDiarmid
   * Shmi Skywalker .... Pernilla August
   * Sio Bibble .... Oliver Ford Davies
   * Panaka kapitány .... Hugh Quarshie
   * Jar Jar Binks .... Ahmed Best
   * C-3PO .... Anthony Daniels
   * R2-D2 .... Kenny Baker
   * Yoda .... Frank Oz
   * Finis Valorum .... Terence Stamp
   * Nass főnök .... Brian Blessed
   * Watto .... Andrew Secombe
   * Darth Maul .... Ray Park
   * Sebulba .... Lewis MacLeod
   * W. Wald .... Warwick Davis (nincs a szereposztásban)
   * Roos Tarpals kapitány .... Steven Speirs
   * Nute Gunray .... Silas Carson
   * Rune Haako .... Jerome Blake (nincs a szereposztásban)
   * Daultay Dofine .... Alan Ruscoe (nincs a szereposztásban)
   * Ric Olié Bravo vezér .... Ralph Brown
   * Bravo 5 .... Celia Imrie
   * Bravo 2 .... Benedict Taylor
   * Bravo 3 .... Clarence Smith
   * Mace Windu .... Samuel L. Jackson
   * Palotaőr .... Dominic West
   * Rabé .... Cristina da Silva
   * Eirtaé .... Friday (Liz) Wilson
   * Yané .... Candice Orwell
   * Saché .... Sofia Coppola
   * Sabé .... Keira Knightley
   * Maoi Madakor .... Bronagh Gallagher
   * Antidar Williams .... Silas Carson
   * TC-14 .... John Fensom
   * Fode .... Greg Proops
   * Quinlan Vos .... Ismeretlen színész 
   * Beed .... Scott Capurro
   * Jabba, a Hutt .... Larry Ward[1]
   * Jira .... Margaret Towner
   * Kitster Banai .... Dhruv Chanchani
   * Seek .... Oliver Walpole
   * Amee .... Jenna Green
   * Melee .... Megan Udall
   * Eeth Koth .... Hassani Shapi
   * Adi Gallia .... Gin
   * Saesee Tiin .... Khan Bonfils
   * Plo Koon .... Alan Ruscoe (nincs a szereposztásban)
   * Yarael Poof .... Michelle Taylor
   * Ki-Adi-Mundi .... Silas Carson
   * Even Piell .... Michaela Cottrell
   * Oppo Rancisis .... Jerome Blake (nincs a szereposztásban)
   * Depa Billaba .... Dipika O'Neill Joti
   * Yaddle .... Phil Eason
   * Mas Amedda .... Jerome Blake (nincs a szereposztásban)
   * Aks Moe .... Mark Coulier
   * Lott Dod .... Silas Carson
   * Weazel .... Warwick Davis (nincs a szereposztásban)
   * Orn Free Taa .... Jerome Blake (nincs a szereposztásban)
   * Bib Fortuna .... Alan Ruscoe (nincs a szereposztásban)
   * Yoda bábkészítői .... Kathy Smee, Don Austen, David Greenaway, Frank Oz
   * TC-14 hangja .... Lindsay Duncan
   * Darth Maul hangja .... Peter Serafinowicz
   * Rune Haako hangja .... James Taylor
   * Daultay Dofine hangja .... Chris Sanders
   * Lott Dod hangja .... Toby Longworth
   * Aks Moe hangja .... Marc Silk
   * Tey How hangja .... Tyger
   * Ann Gella .... Nifa Hindes
   * Tann Gella .... Nishan Hindes
   * Rya Kirsch - Bravo 4 .... John Knoll
   * Sei Taria .... Kamay Lau
   * Mawhonic .... Danny Wagner
   * Ody Mandrell és Bib Fortuna hangja .... Matthew Wood 

Személyzet

A személyzet tagjai közül sokan dolgoztak korábban Az ifjú indiana Jones kalandjai TV-sorozat és a Radioland Murders film munkálataiban.

Megjelenések

Csoportok szerint
Karakterek Lények Droid modellek Események Helyek
Szervezetek és Címek Érző fajok Járművek Fegyverek és technológiák Egyéb

Karakterek

Lények

Droidok

Események

Helyszínek

Szervezetek és tisztségek

Értelmes fajok

Járművek

Fegyverek és technológia

Egyéb

Emlékezetes idézetek

„Attól, hogy tudsz beszélni, még nem vagy okos!”
Qui-Gon Jinn
„Senki nem tud megölni egy jedit”
Anakin Skywalker

A színfalak mögött

Források és ihlet

Kuroszava Akira Rejtett erőd című filmje nagy hatással volt már az Egy új reményre is, viszont a tatooinei jelenetek többsége, különösképp az üzletelés és a forgandó szerencse, a legszorosabb kapocs a Csillagok háborúja és az említett japán film között. Amidala királynő szökése és álcázása udvarhölgynek szintén Kuroszava filmjét idézi.

A tatooinei fogatversenyt rendkívül erősen befolyásolta a Ben-Hur szerkérversenye. A Boonta Esti futamot olyan filmek ihlették még, mint Nicholas Ray Haragban a világgalja, amelynek James Dean által megformált főszereplője inspiráció volt Anakin Skywalker alakjához, és John Frankenheimer A nagy verseny című mozifilmje.

A Csillagok háborúja-sorozat epizódjai, főként az előzmény trilógia, de leginkább A Sith-ek bosszúja, tipikus zseni alakokat vonultatnak fel, amelyek George Lucas sokrétű tevékenységében szinte mindenhol megjelennek. Palpatine és Darth Sidious kettős személye a legjellegzetesebb ebből a szempontból: a háttérből ő irányítja és befolyásolja a filmbeli eseményeket, többek között a Naboo megszállását vagy Valorum leváltását. Az ilyen karakterek már több korábbi képregényben, filmben és könyvben megjelentek. A két említésre méltó Fantomas és Norbert Jacque Dr. Mabuseja, akit a filmvásznon Frith Lang német rendező tett halhatatlanná a Dr. Mabuse, a játékossal. Palpatine Dr. Mabusehoz hasonlóan elmetrükkökkel és titkos alteregókkal formálja a politikai és gazdasági eseményeket. Éppen ezért a film címében szereplő baljós árny valószínűleg nem más, mint Palpatine.

Produkció

Ahogy Az ifjú Indiana Jones kalandjai esetében, az előzmény trilógia három filmjét is eredetileg együtt tervezték megírni és felvenni, majd széttagolva jelentetni meg őket.

A film költségvetése megközelítőleg 115 millió dollár volt. A forgatás 1997. június 26-a és szeptember 30-a között zajlott. Az Egy új reményhez hasonlóan a fő forgatási helyíszín Tunézia volt. A fogatverseny felvételeit a Sidi Bouhlel és Oung Jmel közelében fekvő kanyonban vették fel. Szintén Oung Jmel mellett épült fel a Mos Espa díszlete. A rabszolgannegyedben játszódó jeleneteket Tataouine és Ksar Medeninetől nem messze filmezték. Néhány rész az olaszországi Casertai királyi palotában, illetve az egyesült királysági Whippendel-erdőben és a Hever kastélyban készült (utóbb a heveri jeleneteket törölték a filmből). Az utómunkálatok nagyrésze az angol Leavesden Studiosban zajlott, és úgy hírlik, a tunéziai CTV Servicesnél is dolgoztak.

A két későbbi filmmel ellentétben teljes egészében nem digitális kamerával forgattak, hanem javarészt a szabványos 35 mm-es filmméretben.

Ez a rész hivatalosan is a sorozat első epizódjának lett meghirdetve, ezzel is megerősítve, hogy időrendben az eredeti trilógia előtt játszódik.

A többi résszel ellentétben a Baljós árnyak meglehetősen többértelmű cím. Legtöbben az egyik Sithtel, esetleg az egész Sith Renddel hozzák összefüggésbe. Mások Darth Sidious nevének eredetére, az alattomost vagy ármányost jelentő insidioust látják benne. Eszerint a baljós (phantom) a Sithekre, az árnyak (menace) pedig Sidiousra vonatkozik. Egy másik elmélet szerint a cím a saga végkimenetére, vagyis Darth Vader születésére utal.

Egy további feltevés szerint az árnyak valójában nem jelent mást, mint a Kereskedelmi Szövetség nabooi blokádját, azaz Palpatine politikai manipulációit, amelyeket a Sithek végső győzelme érdekében tett. A film kulcsmozzanata Palpatine főkancellárrá választása, melyen áll vagy bukik a Kereskedelmi Szövetség támadásának sikere. Miközben a hősök Naboot akarják megmenteni, tudtukon kívül mindannyian egy mindent átszövő hatalmi játék bábui. Mindazonáltal a Baljós árnyak jelentheti egyszerűen csak a sötét időket, amelyek a Galaxisra várnak. A film idejéig a Köztársaság viszonylagos békében élt, de a filmbeli események elindítják azt a láncolatot, amely végül több évtizedre a Sithek uralma alá hajtja a Galaxist. A cím tehát lehet hogy nem egyetlen eseményt vagy történést, hanem egy folyamatot takar.

Bemutatás

A Baljós árnyak bemutatását a Lucasfilm által kivitelezett hatalmas, 20 millió dollár költségvetésű reklámkampány előzte meg, melynek plakátjait Drew Struzan tervezte. mindez azonban feleslegesnek bizonyult, hiszen a saga visszatérését mind a rajongók, mind pedig a szélesebb értelemben vett közönség részéről soha nem látott lelkesedés fogadta. A premierrel hetén egyébként más filmeket is bemutattak: a DreamWorks Love letterje elhasalt a bemutatáskor, míg az Universal Nothing Hill című produkciója szorosan követte az új Csillagok háborúját a bevételi listán. A Challanger, Gray and Christmas of Chicago munkahellyel foglalkozó tanácsadócég jelentése szerint 2,2 millió ember nem ment dolgozni a film vetítése miatt, ami összesen 293 millió dollár veszteséget okozott. A Wall Street Journal pedig arról számolt be, hogy a munkavállalók bejelentései miatt több vállalat a premier napjára leállította a működését. Sokan hónapokkal lőtte lefoglalták mozijegyüket.

Több helyen azonban csak két héttel a bemutatás előtt lehetett jegyet váltani. Ez azért történt, mert attól tartottak, a családosan érkező nézők vagy nem tudnak majd foglalni jegyet, vagy pedig csak magasabb áron. Onnantól a hagyományos, érkezési sorrendben való értékesítést kezdték el. A Lucasfilm és a filmszínházak szövetsége megállapodott, hogy csak május 12-étől fejenként csak 12 jegyet értékesítenek a vetítésekre. Azonban még így is volt olyan, "közvetítő" által eladott hely, amiért 100 dollárt fizettek. A forgalmazó vezetője "rettenetes"-nek nevezte, hozzátéve, éppen ezt akarták elkerülni. A Daily Variety arról számolt be, hogy a Lucasfilm szigorú utasításai alapján az első 8-12 hétben a nagy termekben játsszák a filmet, és hetente utalják a bevételt a forgalmazó 20th Century Foxnak. A hivatalos honlapon jelent meg az első előzetes. Ezután sok rajongó képes volt jegyet váltani a Meet Joe Black-re, csak hogy megnézhesse az előtte vetített Baléjós árnyak-kisfilmet. Nemcsak a mozivásznakon, hanem a las Vegas-i ShoWest Conventionön és a televízióban is bemutattak részeleteket. Az Egyesült Királyságban kicsit szokatlan kampány zajlott, ott ugyanis ecember 2-án bemutattak egy előzetest, hat héttel későbbb viszont leállították őket.

A film befejezésével kapcsolatos aggodalmak ellenére a Lucasfilm az 199. május 21-re tervezett bemutatót 19-ére tette át. A ShoWesten Lucas elmondta, hogy azért döntöttek így, mert ezzel a hétvége teljes egészében megnyílik a rajongók és a családok előtt. 11 jótékonysági premiert tartottak az Egyesült Államokban, ahol kórházak, rák- és AIDS-ellenes szervezetek, gyermekeket ápoló létesítmények kapták meg a bevételt. Állítások szerint 500 dollárba került egy jegy.

A közönség reakciója

16 év után ez volt az első Csillagok háborúja film, így a legtöbb rajongó izgatottan várta a megjelenését. Hatalmas reklámkampány után, melynek középpontjában a Drew Struzan által készített plakátok és egyéb hirdetések álltak, példanélküli érdeklődés fogadta a filmet mind a rajongók, mind pedig a tágabb értelemben vett közönség részéről. A rajongók és kritikusok reakciója azonban meglehetősen vegyesnek bizonyult.

A beharangozott speciális effektek nem tűntek annyira látványosnak, mint ahogy azt a legtöbben elvárták volna. Ezt megerősítette az is, hogy abban az évben a rivális film, a Mátrix nyerte el a legjobb vizuális effektekért járó Oscar-díjat. Először fordult elő, hogy egy Star Wars film veszített ebben a kategóriában. Sok kritika érte Natalie Portmant és nem kevésbé az ifjú Anakin Skywalkert játszó Jake Lloydot. Mások a forgatókönyvben és a rendezésben láttak kivetnivalót. Különösen sokan bírálták Jar Jar Binkset, aki az idősebb rajongók szerint csak egy reklámfigura, nem egy komoly karakter. Az elégedetlenség egy másik forrása volt, hogy a filmben megpróbálták megmagyarázni az Erőt a midi-chlorianokkal. A rajongók másik része viszont jónak találta a filmet és nem értett egyet a kritikusokkal.

Több ember újravágta a Baljós árnyakat, és saját változatát közzétette az interneten. A legismertebb ezek közül a The Phantom Edit címet viseli.

Mindezen bírálatok ellenére a film sok dicséretet is kapott. William Arnold a Seattle Post-Intelligencertől úgy vélekedett, a negatív kritikák többségét a hatalmas elvárások okozták, amelyeket a Baljós árnyak nem tudott maradéktalanul teljesíteni. Ezenkívül jól felépítettnek és szórakoztatónak találta, hozzátéve azt is, hogy a vetélytárs Mátrixnál és [A múmiánál jobban sikerült. David Cornelius, egy internetes filmportál kritikusa megjegyezte, hogy a jobb jelenetek elfelejtetik a rosszabbakat. Roger Ebert négyből három és fél csillagot adott az alkotásnak, egyben rendkívüli teljesítménynek nevezte a részt, hangoztatva, hogy „Lucas egy jó történetet mesél el benne”. Ebert szerint a kevésbé jelentős színészi játék elfogadható volt a körülmények között. Mark Dinning kijelentette, hogy a Baljós árnyak „egy nagyszerű munka egy nagyszerű rendezőtől”, és mindenképpen kasszasikernek nevezte. A rajongók és a kritikusok nagy része abban viszont egyetértett, hogy a Qui-Gon, Obi-Wan, és Darth Maul fénykardpárbaja - kiemelve a koreográfiát és a Darth Mault alakító Ray Park harcművészetekben való jártasságát - a sorozat talán legjobbja lett.

DVD-kiadás

Törölt jelenetek

  • A vízesés jelenet: Amikor Qui-Gon, Obi-Wan és Jar Jar megérkeznek Theedbe a bongóval, egy hatalmas vízesés előtt szállnak ki a járműből.
  • A verseny előtti pirkadat: Anakin korán kel, hogy előkészítse a fogatot a versenyre, közben egy rövid beszélgetést folytat Padméval.
  • A fogatverseny előtti rajtrács jelenet: Részletesebben mutatják be a közönséget és a rajtrácson várakozó versenyzőket. A DVD változathoz később hozzáadták ezt a jelenetet.
  • Bővített második kör a fogatversenyen: Ebben a körben többet mutatnak abból, hogy miképpen veszi semmibe a szabályokat Sebulba, valamint újabb bizonyítékot Anakin különlegességére. A DVD változatban szerepel ez a jelenet.
  • Anakin verekedése az idősebb Greedóval: A verseny után Anakin összeverekedik az idősebb Greedóval. A film készítői Anakin agresszióját akarták bemutatni, de George Lucas kivágta ezt a jelenetet, mivel azt szerette volna elérni, hogy Anakin jó gyereknek legyen feltüntetve és csak később váljon gonosszá.
  • Búcsú Jirától: Amikor Qui-Gon és Anakin távozni készülnek Mos Espából, Anakin egy pillanatra megáll, hogy búcsút mondjon Jirának. Darth Maul egyik felderítődroidja követi őket. Mielőtt elhaladnának a Dusty Duck teherhajó mellett, Qui-Gon elpusztítja a droidot.
  • A légitaxi jelenet: A coruscanti légitaxit 10 másodperccel tovább mutatják. Ez a jelent később rákerült a DVD változatra.

Filmzene

Két külön filmzenét adtak a Baljós árnyakhoz. Az egyik a szokásos válogatás album, ami tizenhét dalt tartalmaz, melyet a filmből válogattak. A másik az Ultimate Collector's Edition Soundtrack válogatás, 68 dalt tartalmaz, beleértve olyan dalokat is, amiket nem tartalmaz a bemutatott film.

Főbb témák:

  • Csillagok háborúja főcím (Star Wars Main Title)
  • Droid invázió főtéma (Droid Invasion Theme)
  • Anakin témája (Anakin's Theme)
  • Hitek párbaja (Duel of Fates)

Regényváltozat

A film regényváltozatát Terry Brooks írta. Három olyan fejezet is szerepel benne, ami a filmben nem található meg. Az első kettő rész Anakin utolsó előtti fogatversenyét és annak következményeit mutatja be, míg a harmadikban Anakin és egy sebesült buckalakó találkozását ismerhetjük meg. Brooks a regény írása közben többször is kért útmutatást és jóváhagyást George Lucastól, valamint a második és harmadik résszel kapcsolatban is kért információt. Ezt lehet tettenérni a buckalakós jelenetben is, ahol még ironikusan előrevetítődik Anakin anyjának végül a II. részben bekövetkező halála. Szintén ezt támasztja alá az a szakasz is, melyben Anakin verekedik a rodiai Greedóval, igazolva, hogy haragja és agresszivitása Padmé közelgő eltávozásából fakad (ez a III. részben válik lényegessé).

A regényváltozat emellett leírja a Sithek történetét—így Darth Bane-ét is. Terry Brooks Sometimes the Magic Works visszaemlékezése szerint Lucas egy egyórás telefonbeszélgetést folytatott vele a Jedik és a Sithek történelmével kapcsolatban. Így aztán a témához kapcsolódó információk valószínűleg magától Lucastól származnak. A könyv tesz először említést a Stark hiperűri háborúról.

Brooks egy teljes fejezetet szentelt a Sometimes the Magic Works-ben az I. rész regényváltozatának, ahol jó élménynek írta le a könyv megírását.

Hivatkozások az eredeti trilógiára

  • A film elején egy köztársasági cirkáló, fedélzetén Qui-Gonnal és Obi-Wannal, a Kereskedelmi Szövetség droidvezérlője felé közelít. Ez hasonlít A Jedi visszatér kezdetére, ahol Darth Vader zászlóshajója a második Halálcsillag felé repül.
  • Obi-Wan a film kezdetén azt mondja: „Valahogy nem tetszik ez a dolog.” Ez a kijelentés (esetleg más formában, de azonos tartalommal) minden filmben elhangzik.
  • Qui-Gon és Obi-Wan első megjelenésekor az arcukat csuklyájukat hátrahúzva fedik fel. Obi-Wan ugyanezt teszi az Egy új reményben, amikor először tűnik fel.
  • A droidekák lézerfegyverének hangja hasonlít az AT-AT-jéra.
  • Qui-Gon fénykardját használva veri vissza egy droid speeder lézerlövedékeit az erdőben, ami aztán felrobban. Luke Skywalker szintén így robbant fel egy birodalmi speedert, szintén erdőben.
  • Obi-Wan kék fénykardja egy látszólag végtelen nyílásba zuhan, csakúgy mint Luké A Birodalom visszavágban. Obi-Wan és később Luke is zöld fénykarddal helyettesítik (Obi-Wan Qui-Gonét használja, Luke pedig újat készít).
  • Amikor Qui-Gonék a Tatooine-on sétálnak, a hattérben feltűnik Luke speederje zöld színben.
  • Egy Jedi mester elmetrükköt használ saját maga és padawanja megsegítésére. A Baljós árnyakban Qui-Gon így győzi meg Nass főnököt, hogy engedje őket utukra. Az Egy új reményben Obi-Wan így hiteti el egy birodalmi rohamosztagossal, hogy nem azok a droidok azok, amelyeket keresnek (bár Luke hivatalosan nem a padawanja, de tőle tanul).

Lényegtelen információk

Külső hivatkozások

Lábjegyzet

  1. Naboo fővárosa
  2. A köztársasági váltó itt fabatkát sem ér - Watto
  3. Padawan: tanítvány

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki