Fandom

Csillagok háborúja

2 734pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap0 Share

Ezen szócikk valós, vagy arra utaló tartalommal rendelkezik.

A Csillagok háborúja (angolul: Star Wars) egy fantasy-sci-fi filmsorozatnak, irodalmi műveknek és számítógépes játékoknak a neve. Mindezek George Lucas filmrendező ötletei alapján készültek el. A filmek cselekménye a Galaktikus Köztársaság és a Galaktikus Birodalom közti átmenetek, valamint a Galaktikus Polgárháború (amely a Lázadó Szövetség és a Galaktikus Birodalom között zajlik) körül forog. Valójában az egész cselekmény a jó és a rossz harcát jelképezi. A történet "... réges régen, egy távoli galaxisban..." játszódott le. Az eredeti Csillagok háborúja sorozat, főleg annak elsőként vetített része, az Egy új remény (IV. ep.) úttörő jelentőségű volt a sci-fi műfajában mind tartalmilag, mind a technikai megvalósítást tekintve, de a prequel trilógia (első, második és harmadik részek) is magával hozott számos újítást. A III. epizód a Star Wars saga időben utoljára elkészült egészestés filmje. 2008-ban megjelent a Star Wars: The Clone Wars című animációs film, amely a II. és a III. epizód közötti klónháborúkkal foglalkozik részletesebben. A Clone Wars-ból animációs tévésorozat is készült, amely már túl van az 5. évadán.

Áttekintés

A Csillagok háborúja történetét egy sor amerikai filmben mutatták be, ami több tucat könyv megjelenését eredményezte. A filmek és a könyvek az űrben játszódnak le, a cselekmény mégis emberi jellegű.

A Star Trek filmsorozat is hosszas népszerűségnek örvendett az amerikai kultúrában. Míg azonban a Star Trek-nek racionális és lépcsőzetes cselekménye van, a Csillagok háborúja alapvetően mitikus jellegű.

Sok Csillagok háborúja rajongó a filmeket gyerekként látta, és az akkor forradalminak számító különleges effektusok mély nyomot hagytak bennük.

A filmsorozat nagyon hasonlít a mítoszokhoz. George Lucas szerint az volt a szándéka, hogy egy modern mítoszt hozzon létre. Saját bevallása szerint ez adta az ihletet és a legjelentősebb hatást, hogy megcsinálja a saját „űroperáját”. A filmsorozat szereplői, a helyszínek elnevezései és egyes épületek, tárgyak számtalan utalást tartalmaznak az emberiség történelmére, nagy alakjaira, filmjeire, mítoszaira. Lásd bővebben itt: Anakintól Yodáig - Star Wars mi micsoda (külső)

A saga-ban rengeteg bolygót megismerhetünk, amik a földön lévő kontinenseket jelképezik. Bár a történet alapvetően réges-régen játszódik, George Lucas a IV. epizód cselekményeit a jelenhez képest 10 000 évvel későbbre helyezte.

A Csillagok háborúja elhelyezése térben és időben

Minden film és könyv elején megjelenik a következő sor: "Réges régen, egy messzi-messzi galaxisban..." és ez az egyetlen sor amely kapcsolatba hozza a valós világgal. Nyilván való itt az utalás a mesékre: "Réges régen, az óperenciás tengeren is túl...".

A kérdés itt az hogy milyen régen volt a "réges régen" és milyen távol van a "messzi-messzi galaxis". "Réges régen" a múlt héten vagy 10 000 évvel ezelőtt? 100 millió évvel ezelőtt? 10 milliárd évvel ezelőtt? Ha számításba vesszük a történelmét akkor legalább néhány száz évvel ezelőtt, de lehet 13 milliárd év is, ha a mi világmindenségünkben játszódik le.

A Lucasarts egyik híres programja, a Behind the Magic a yavini csata előtti 5,000,000,000. évre teszi a Csillagok háborúja galaxisának keletkezését.

Milyen távol lehet? Talán a Csillagok háborúja galaxis egy párhuzamos világmindenség? Ez lehetne egy magyarázat arra, hogy a fizika törvényei miért másak és hogy az Erő létezhet.

Csillagok háborúja filmek

A cselekmények időszerinti sorrendjében:

  1. Csillagok háborúja I: Baljós árnyak (1999 május 19.)
  2. Csillagok háborúja II: A klónok támadása (2002 május 16.)
  3. Csillagok háborúja III: A Sith-ek bosszúja (2005 május 19]].)
  4. Csillagok háborúja IV: Egy új remény (1977 május 25.) az eredeti cím Csillagok háborúja volt; ez volt az első a sorozatból
  5. Csillagok háborúja V: A Birodalom visszavág (1980 május 21.)
  6. Csillagok háborúja VI: A Jedi visszatér (1983 május 25.)

A IV - VI epizódokat újra megjelentették (először a mozikban, utána VHS kazettán) az 1990-es évek végen. A film feljavításán kívül Lucas néhány effektust digitálisan újra feldolgozott (digitális Jabba és egy kicsiny de fontos javítás a Han Solo és Greedo közti harcot bemutató filmrészletben).

A Csillagok háborúja I: Baljós árnyakat Angliában, a Leavesden Film Studios-ban forgatták.

Csillagok háborúja karakterek

Fő szócikk: Csillagok háborúja szereplők

Lásd még: A Csillagok háborúja mellékszereplői

Kategóriák

Külső hivatkozások

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki