Fandom

A Sith Kódex

2 744pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap0 Share
„Nem vagyok a szavak embere. De tisztelem a hatalmát, mert ez az ami megváltoztat engem. A Sith Kódex szavai. Mások csak hallják őket, átgondolják. Én viszont megértettem őket és ez megváltoztatott. Mert mi voltam, mielőtt hallottam a szavakat? Semmi.”
Darth Bane, A Sith Sötét Nagyura.

A Sith Kódex egy mantra volt, mellyel megerősítették a hitüket a Sith Rendben. Az első feljegyzések szerzője a Sötét Jedi Sorzus Syn-tól származik, kb YE 6900-ból.

A Darth Bane által tanult, majd tanított Sith Kódex:

  • A béke hazugság, csak szenvedély van
  • A szenvedélyen keresztül erőt nyerek
  • Az erőn keresztül hatalmat szerzek
  • A hatalmon keresztül győzök
  • A győzelmemen keresztül a láncaim lehullanak
  • Az Erő
  • Szabaddá tesz engem

A kódexnek a Sith nyelvben is volt megfelelője, amit Qotsisajaknak hívtak, azaz a „Sith tan útjának":

  • "Nwûl tash.
  • Dzwol shâsotkun.
  • Shâsotjontû châtsatul nu tyûk.
  • Tyûkjontû châtsatul nu midwan.
  • Midwanjontû châtsatul nu asha.
  • Ashajontû kotswinot itsu nuyak.
  • Wonoksh Qyâsik nun."

Történet

„A Sith filozófia egyetlen egyetlen egyesítő kódexe. A Jediknek is van kódexük és mi száműzöttek jól ismerjük azt. De azt is tudjuk, hogy tele van hiányossággal és féligazságokkal.”
―Sorzus Syn

A Korribani Sith Akadémia alapítója és vezetője, Qordis szerint a Sith Kódex szolgálta a Rend gerincét, mióta a Jedi száműzöttek leigázták a Horuset rendszer vörös bőrű, Sith aranyvérű faját. Valójában viszont a Kódexről az első említést Sorzus Syn teszi személyes feljegyzéseiben amikor a Korribanra érkezik YE 6900-ben.

Synt lenyűgözték a Sith aranyvérűek életmódja. A brutális impulzivitás példája ihlette, hogy Syn megírja a Jedi Kódex ellentétét, az új mantrát, amely a szenvedélyen, dühön és haragon alapult. A naplójában, Syn megállapítást tett arra, hogy a Jedik hite csak ösztönzi az embert a korlátok és tehetetlenség elfogadására. A Sith Kódex annak érdekében jött létre, hogy pótolja a Jedi Kódex hiányosságait és hogy egységes mantrája legyen az új Sith Birodalomnak.

YE 990-ben a Jedik felfedezést a Sith Kódexet. A Jedi útja: Egy Kézikönyv az Erő tanítványainak kiadványban Restelly Quist írt egy fejezetet a Sith-ek történetéről, beleértve a Sith Kódex rövid magyarázatát is. Quist mester szerint a Sith-ek tanai önző vágyakon és énközpontúságon alapultak.

elemzése

„A Sith-ek dogmái nem csupán szavak, amelyeket alaposan az emlékezetünkbe kell vésnünk. Tanuld meg őket, és értsd meg a jelentésüket! Elvezetnek téged oda, ahol az igazi hatalom lakozik. Elvezetnek téged az Erő sötét oldalához.”
―Qordis

Sokan hiszik, hogy a Sith Kódex a Jedi Kódex közvetlen ellentéteként jött létre, hogy bemutassa a két rend közti alapvető filozófiai ellentéteket. Ezt minden bizonnyal az első pár sor miatt vélekedik, ahol a Jedik a békét hirdetik.

A Sith-ek keresőként látják magukat, a rég elmúlt és egyenes utak kihívói, érintkezésben a természet törvényeivel és a világ egyetemmel. Úgy vélik a Jedik félnek az őket körülvevő igazságtól. Yuthura Ban példaként hozta a tuk’atákat és a shyrackokat, akik zsákmány után vadásznak, s akik a gyengébb lényekkel táplálkoznak. Úgy tartják a szenvedély az, ami életben tart minden élőlényt, a legelemibbtől a legfejlettebbig. A Sithek úgy vélik, hogyha képesek szenvedélyük mesterévé válni, az jelenti az igazi erőt.

“A láncaim lehullnak” sor sokáig vita tárgya volt a Sith-ek között. A láncok jelképezik a korlátokat, de nem csak a Sith-ekét, hanem minden lényét az univerzumban. A láncok nem csak mások által kapható, hanem saját magunk által is hordhatjuk. Minden Sith számára a legfelsőbb cél ezen láncoktól való megszabadulás, de nem abban a formában, hogy azt tesznek amit akarnak.

A Sith-ek felszabadítják magukat, hogy így érjék el a tökéletességet és a lehetőségeik határát. Tökéletes erőt, tökéletes hatalmat, tökéletes sorsot akarnak, ami majd lehetővé teszi számukra, hogy azt tegyenek, amit csak szeretnének. Az a személy, aki rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal, a Sith’ari néven ismert. Ő volt Darth Bane.

A Sötét Kódex

Sokáig ezt hitték a Sith-ek Kódexének, de valójában ez a Sötét Jedik által követett filozófia mellyel képtelenek egy Sith nagyúr szintjére emelkedni. A Jedik nem tudtak létezéséről:

  • “Nincs béke, harag van.
  • Nincs félelem, hatalom van.
  • Nincs halál, halhatatlanság van.
  • Nincs gyengeség, sötét oldal van.
  • Én vagyok a sötétség szíve.
  • Nem ismerek félelmet.
  • De félelmet okozok az ellenségeimnek.
  • Én vagyok a világok pusztítója.
  • Ismerem a sötét oldal hatalmát.
  • Én vagyok a gyűlölet lángja.
  • Az egész univerzum előttem hajol meg.
  • A sötétségnek áldozom magamat.
  • Ahol igazi életet találtam
  • A világosság halálában.”

Források

  • starwarsmedia.hu (főforrás)

Megjelenések

  • [[Star Wars: Knights of the Old Republic[[
  • Star Wars: The Old Republic: Revan
  • [[Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords[[
  • Knight Errant
  • Darth Bane: A pusztítás útja
  • Darth Bane: A kettő szabálya
  • Darth Bane: A gonosz dinasztia
  • Star Wars III. rész - A Sith-ek Bosszúja: videójáték
  • Betrayal

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki